Koolhydraten en suikers in brood

Het bakkersvak en het bakken van ambachtelijke producten zit bij onze familie in de genen. Daarom vertellen wij je graag meer over wat er in ons brood zit. Brood is een bron van koolhydraten. Maar wat zijn koolhydraten precies? En betekent dit dat brood ook suiker bevat?

Koolhydraten in brood

Brood wordt meestal gemaakt van tarwebloem en/of volkorentarwemeel, welke voornamelijk uit koolhydraten bestaan. De koolhydraten aanwezig het tarwebloem/volkorentarwemeel bestaan vooral uit polysachariden (zetmeel) en vezels. Tarwebloem bevat iets meer koolhydraten dan volkorentarwemeel, doordat volkorentarwemeel een grotere hoeveelheid voedingsvezels bevat.

Weetje

De termen koolhydraten en suiker worden vaak door elkaar gebruikt, maar hebben niet dezelfde betekenis. Alle suikers zijn koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers!

Functie van suikers in brood

Suikers kunnen verschillende functies hebben in een brooddeeg. De belangrijkste functie is het voeden van de gist. Hiernaast spelen suikers, zoals fructose en glucose, een rol in het krijgen van een mooie bruine korst. Ook kunnen suikers worden toegevoegd voor de smaak van het brood. Vooral in kleinbrood vinden mensen een wat zoetere smaak vaak lekkerder en dienen suikers te worden toegevoegd.

Voeding voor gist

De belangrijkste reden waarom suikers aan een brooddeeg worden toegevoegd is om de gist te voeden. De suikers sacharose (tafelsuiker), glucose en maltose zijn hier geschikt voor. Een broodverbetermiddel bevat om deze reden bijvoorbeeld vaak dextrose, een vorm van glucose. De gist gebruikt de suikers en zorgt ervoor dat het brood sneller rijst en het broodvolume toeneemt. Wanneer er echter meer dan 2% suiker aan het brooddeeg wordt toegevoegd, treedt een omgekeerd effect op. De rijssnelheid en het broodvolume nemen dan juist af.
 Het is dus belangrijk dat de juiste hoeveelheid suiker wordt gebruikt.

De rol van suiker in een gezond voedingspatroon

In veel producten zijn van nature suikers aanwezig, zoals in melk, groente en fruit. Naast suikers leveren deze producten ook belangrijke voedingsstoffen. Suikers die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd, komen uit suikerbiet of suikerriet. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers en suikers die van nature aanwezig zijn. Binnen een gezond voedingspatroon is het belangrijk om gevarieerd te eten. Er zijn geen specifieke bezwaren tegen de inname van suiker, zolang deze met mate gebruikt worden.

Maximale dagelijkse hoeveelheid suiker

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft geen richtlijn opgesteld voor de hoeveelheid suiker die per dag gegeten zou kunnen worden. De World Health Organization (WHO) geeft wel een aanbeveling voor de consumptie van toegevoegde suikers: minder dan 10% van de totale hoeveelheid energie die je op een dag binnenkrijgt mag afkomstig zijn van toegevoegde suikers. Wanneer je volgens de Schijf van Vijf eet, kies je automatisch voor producten met weinig of geen toegevoegde suikers en af en toe voor producten die meer toegevoegde suikers bevatten. Op die manier houd je je dus aan de aanbeveling van de WHO en passe suikers prima binnen jouw gezonde voedingspatroon.

Meer informatie over voedingswaarden in onze producten

Wil je meer informatie over de voedingswaarden in onze producten? Neem dan contact met ons op! Wij vertellen je er graag alles over.

Dit bericht delen via:
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×

Beste bakker van Nederland