Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Klik op ‘Ik ga akkoord’ als je hiermee akkoord gaat. Je kunt je instellingen altijd inzien en laten wijzigen. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord

Is roggebrood gezond?

Een plak roggebrood als ontbijt of bij een oer-Hollandse kop erwtensoep; wij zeggen er geen nee tegen. Maar is roggebrood eigenlijk wel gezond? Jazeker! In deze blog lees je waarom we roggebrood als gezond mogen bestempelen.

Roggebrood versus ander brood

Roggebrood is niet weg te denken bij een kop snert op een koude winterse dag, maar kan ook dienen als een heerlijk voedzaam ontbijt of lunch. Hoewel er brood in de naam zit, lijkt het in geen enkel opzicht op de andere broodsoorten die we kennen. Een plak roggebrood is bijvoorbeeld veel dunner dan een snee brood en ook de geur, kleur en smaak zijn niet te vergelijken met ‘gewoon’ brood.

Langzame koolhydraten

Waar brood vanwege de koolhydraten soms onterecht als ongezond wordt bestempeld, valt roggebrood wél onder de noemer gezond. Hoewel er in roggebrood ook zeker koolhydraten zitten, spreken we hier van langzame koolhydraten met een lage Glycemische Index. Kortgezegd betekent dit dat de koolhydraten langzamer in je bloed worden opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je langer een verzadigd gevoel hebt.

Vezelrijke voeding en boordevol voedingsstoffen

Dit verzadigde gevoel zorgt ervoor dat je niet snel na je ontbijt of lunch weer trek hebt en dat je energielevel lange tijd hoog blijft. De vele voedingsvezels die roggebrood bevat zorgen voor dit verzadigde gevoel en dat je darmen goed werken. Daarnaast zitten er in roggebrood meer voedingsstoffen die ons lichaam goed doen.

Wist je dat?

Roggebrood zit boordevol vitaminen en mineralen, zoals natrium, calcium, ijzer en magnesium. Mede door deze voedingsstoffen heeft het eten van roggebrood een positief effect op je gezondheid.

Onverzadigde vetten

Hoewel vetten mensen vaak afschrikken, kan je lichaam de vetten uit roggebrood juist goed gebruiken. Voor een gezonde leefstijl is het namelijk belangrijk om voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen. Met de vetten die in roggebrood zitten houd je je cholesterol op peil en verklein je de kans op hart- en vaatziekten.

Roggebrood gezond

Roggebrood beleggen

Al met al is roggebrood dus een goed alternatief voor een boterham of cracker. Maar hoe gezond roggebrood echt is, heeft natuurlijk ook te maken met hoe je het belegt. Een plak roggebrood rijkelijk beleggen met kaas of spek is héérlijk, maar niet het meest gezond.

Tip

Gezonde én lekkere opties om roggebrood mee te beleggen zijn hummus, een eitje, hüttenkäse of pindakaas.

Meer informatie?

Wil je meer weten of het roggebrood van Bakkerij Nollen? Stel gerust je vraag! Je kunt ons versgemaakte roggebrood vinden in een van onze winkels en in ons online assortiment. Verantwoord smullen maar!

Dit bericht delen via:
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×

Beste bakker van Nederland